Боржавська вузькоколійка беззахисна перед байдужістю

Нещодавно повідомлялося про чергову спробу демонтажу колій малої залізниці на Іршавщині. Натомість на всіх владних рівнях, аж до обласного, запевняють у прагненні захисти вузькоколійку від руйнування Поділитися думками на тему малої залізниці на Закарпатті погодився Денис Добра, голова ГО «Боржавська ініціатива», колишній депутат Іршавської районної ради.

Боржавська вузькоколійка беззахисна перед байдужістю

Як гадаєте, чому історія з демонтажем колій малої залізниці повторилася?

Відповідь буде банально простою – просто ніхто нічого не робить. З часу, що пройшов, тільки Іршавська районна рада в межах своєї компетенції подала судовий позов проти фірми, з мотивацією що місцева громада не давала згоди ФДМУ в Закарпатській області на демонтаж... Мені відомо тільки, що суди вони програли і приватний підприємець з Луганської області продовжив свою справу. Мені більше нічого не відомо про дії вищих органів державної влади Закарпатської області, хоча рік тому ними були озвучені запевнення в підтримці збереження вузькоколійки. Ми також в ЗМІ закликали обласну владу до дій по збереженню залізниці - але громадська організація «Боржавська ініціатива» не удостоїлась отримати хоч публічну відповідь від голови Закарпатської ОДА. Тому напевно і маємо такий результат.

Хтось зацікавлений у нищенні вузькоколійки? На скільки вона є захищеною від цього?

Якщо-б такі були, то їх можна принаймні переконувати в зворотньому. Але, на жаль, сьогодні Боржавська вузькоколійка живе своїм життям, до якого нема діла жодній відповідальній особі з боку органів державної влади. Зроблю припущення, що жоден з чиновників - від сільради до області, не уявляє собі, що таке вузькоколійка як громадський транспорт сьогодні. Хоча з огляду на історію вузькоколійки – у всі часи вона була зручним транспортом для всіх жителів Боржавської Долини і навіки ввійшла в їх життя. Сьогодні вузькоколійка беззахисна перед байдужістю.

Можливо, є такі, що спеціально створюють таку ситуацію, особливо, коли скептично питають «Ну що ви добилися, -добиваєтесь?». Але ми орієнтуємось на тих людей, які хочуть зберегти цю історичну памятку. Як приклад, створена півтора місяці у соціальній мережі Фейсбук сторінка Друзі Боржавської вузькоколійки має більше сотні активних прихильників та майже 10 тисяч знайомі з її історією та сьогоденням. І на сьогодні ця громада – єдиний захисник вузькоколійки.

Хто і що має зробити для вирішення проблеми Боржавської вузькоколійки? Яким бачите саме рішення?

Якщо ми живемо в державі, де є конкретні особи, що відповідають за функціонування конкретних напрямків галузей в області, як от транспорту чи туризму, то вони в першу чергу повинні поставити собі питання: де то є Боржавська вузькоколійка? Які там існують проблеми? Як їх можна вирішити? Сьогодні обласна влада повинна взяти на себе відповідальність з координації діяльності зі збереження та розвитку Боржавської вузькоколійки, де всі питання лежать в площині державної власності на майно та повинні бути врегульовані з врахуванням інтересів розвитку регіону. Сьогодні до цієї справи долучилися та готові долучитися багато прихильників вузькоколійки з числа приватних осіб, ми готові теж до співпраці.

Які вбачаєте реальні перспективи Боржавської вузькоколійки?

Я не можу говорити про перспективи, тому що ні я, ані мої друзі не впливаємо на ситуацію. Можемо тільки поділитися своїм баченням її майбутнього при умові не тільки «розуміння» з боку влади, а і конкретних кроків. І ми не говоримо за якісь захмарні перспективи – ми працюємо в силу своїх можливостей зараз. Це проведення Дня Боржавської вузькоколійки 7 серпня минулого року, зустріч Святого Миколая в грудні 2011 року і, звичайно, «Винний тур Боржавською вузькоколійкою» 18 лютого цього року на фестиваль вина в м.Берегово. Ці заходи можуть стати системними з часом, хоча і сьогодні на них відгукується багато прихильників історичної технічної спадщини від Києва до Будапешта, Праги. У вересні минулого року Боржавська вузькоколійка приймала пасажирів «Карпатського Експресу» з Будапешту – майже 120 прихильників проїхалися з Берегова до ст. Хмільник та в зворотному напрямку.

Раніше говорилося про підтримку вузькоколійки на Закарпатті із-за кордону. Чи продовжується співпраця?

Історія співпраці розпочалася в 2002 році з першого форуму «Карпатський трамвай» , який був започаткований як громадський рух за збереження історичної технічної спадщини в Карпатах. На наступний форум в 2003 році в м.Іршава нам вдалося зібрати представників з сусідніх країн, де вже були результати релізації подібних проектів - з польської гміни Цісна, з російського міста Переславль, з Угорщини та Словаччини. На цей форум мені вдалося запросити президента Європейської Асоціації Істричних і Туристичних Залізниць пана Девіда Моргана та тодішнього посла Великої Британії в Україні Роберта Брінклі. До зібрання в Ірашаві долучився голова Державного комітету з питань туризму та курортів пан Валерій Цибух. Це зібрання було проведено на високому рівні і вселяло оптимізм. За наслідками форуму, експертами був представлений план з туристичного розвитку вузькоколійки.

Але в Україні зі зміною керівництва міняються і пріоритети. Натомість із зарубіжними партнерами ми підтримуємо стосунки постійно. Результатом є участь шкільної молоді з Іршавського району в міжнародних волонтерських залізничних таборах в Будапешті та Гданьську, постійна увага з боку британських часописів про життя Боржавської вузькоколійки. Очікуємо в червні на делегацію Довірчого товариства збереження залізничної спадщини Нової Євопи (NEHRT) з Британії, яка також відвідуватиме м.Львів.

На скільки вузькоколійка може бути привабливим інвестиційним проектом? Приблизна вартість капіталовкладень?

Відповідь на питання має дві складові: перша – це вузькоколійка як громадський транспорт, друга – вузькоколійка як туристична атракція. Сьогодні на відрізку Виноградів – Хмільник – Іршава відбувається регулярний рух громадського транспорту. Наразі власник (Львівська залізниця) від продажу квитків покриває всього 12% від затрат. А ситуація така, що жителі Шаланок, Олешника та Чорного Потоку найбільше потребують залізницю. На відрізку Іршава – Хмільник – Берегово є перспектива організації руху як туристичної атракції. І на додаток найбільш багатий краєвидами відрізок Іршава – Приборжавське, який треба ще привести в належний порядок. В частині організації роботи вузькоколійки як громадського транспорту необхідна державна підтримка, в частині організації туристичного руху доцільно створити окреме підприємство.

На сьогодні треба врахувати і те, що на лінії експлуатуються тепловози ТУ-2, розраховані на перевезення великих вантажів. Вони є дуже затратними в споживанні дизпалива. Отже, необхідним є проведення їх модернізації. Як перший крок, пропонуємо провести пілотний проект на відрізку 18 км Іршава – Приборжавське: передати цей відрізок колії в комунальну власність Іршавського району та створити підприємство з експлуатації. На сьогодні, за сприяння Асоціації збереження історії залізниць України, ми маємо в розпорядженні залізничну мотрису (пасажирський вагон з двигуном) для організації перевезень туристів. Як проект, є пропозиція закордонних партнерів надати в оренду діючий паровий локомотив типу LAS. Орієнтовна вартість пілотного проекту Іршава-Приборжавське біля 1 000 000 грн. Але така співпраця можлива за доброї волі Укрзалізниці та підтримки обласної влади. В справі організації туристичного руху готові надати допомогу громадські організації з Швейцарії, які мають досвід роботи в Румунії.

Що дасть збереження і розвиток вузькоколійки людям, місцевим жителям?

Сьогодні відповідь на це питання дали наші сусіди в Польщі та Румунії. Лісова залізниця в Бєщадах в літній сезон є головною атракцією в регіоні і перевозить щодня до 300 туристів, які в свою чергу проживають в сільських садибах. В сусідній румунській долині Вішеул-де-Сус щодня вирушають два потяги з програмою на цілий день з 80-100 туристами. При вартості квитка від 3 у.о. до 15 у.о., в залежності від маршруту та віку туриста. Це дає можливість забезпечувати оплату праці обслуговуючого персоналу та супутніх затрат.

Особливістю залізничного туризму є сформовані групи туристів, які могли б відвідувати в наших умовах винні підвали в Шаланках, Кідьовіші, Великих Берегах. Сьогодні подорож з Іршави до Берегова можна урізноманітнити відвіданням ст.Хмільник та місця злиття річок Боржава та Іршавка, відвіданням ферми корів породи угорська сіра в Верхніх Реметах та дегустаційного залу підприємства «Чизай», термальних басейнів в Берегові. Практично у містах Виноградів та Іршава є можливість відвідати музеї та історичні пам'ятки. А додатком до цього всього під час подорожі вузькоколійкою можуть бути страви закарпатської кухні, презентовані прямо в облаштованих вагонах.

Але найбільш важливий результат для всіх жителів Боржавської Долини буде в регулярній діяльності вузькоколійки, яка слугувала нашим дідам замість годинника, за яким звіряли життя.

 

30 березня 2012р.

Теги: вузькоколійка, залізниця

Коментарі

НОВИНИ: Соціо

22:15
Стало відомо про загибель в лютому під Авдіївкою Віталія Старости з Великої Копані Виноградівської громади
11:36
У Тересві попрощаються з полеглим Героєм Михайлом Руснаком, що більше року вважався зниклим безвісти
22:27
В Ужгороді попрощалися із полеглим Героєм Олексієм Кобцем
15:44
На Закарпатті в теплицях почали збирати ранню картоплю
15:34
/ 1
Юрій Лущай з Краматорська, що поліг на Донеччині і похований у Великих Лучках, був істориком і відомим вікіпедистом
11:33
/ 1
На Сумщині поліг Василь Цинканич з Бегендяцької Пастілі Великоберезнянської громади
10:56
На війні з росією поліг Олексій Кобець з Ужгорода
19:16
/ 1
На Закарпатті військовий уник реального покарання за переправлення "ухилянта" через кордон
15:47
/ 9
У Буківцьові на колишній Великоберезнянщині створили новий монастир УПЦ Московського патріархату
11:17
/ 1
Дубівська громада сьогодні попрощається з Василем Скрипником з Красної, що загинув ще в травні 2022-го
22:28
/ 1
На Запоріжжі поліг Іван Гецко з Кушниці Керецьківської громади
18:31
На Сумщині загинув Михайло Мегеш з Великих Ком’ят Виноградівської громади
10:46
/ 4
У Закарпатському апеляційному суді скінчилися марки. Тому він припиняє листуватися
10:22
/ 1
Стало відомо про загибель понад рік тому під Бахмутом Павла Головка з Виноградова
19:54
За підсумками 2023 року Закарпаття посіло 4 місце по Україні за показником захворюваності на туберкульоз
15:00
На Запоріжжі поліг Михайло Будул з Керецьківської громади
11:22
/ 1
На війні з росією поліг Віталій Лях з Чумальова Буштинської громади
09:25
У Боздоському парку Ужгорода можна побачити "живих" казкових велетнів
20:07
/ 9
Прем'єр Шмигаль в Ужгороді "запустив" будівництво євроколії до Чопа
21:26
/ 1
У Великих Лучках на Мукачівщині попрощалися з Юрієм Лущаєм, що переїхав з сім'єю з Краматорська і поліг на рідній Донеччині
15:56
В Ужгороді попрощалися з полеглим Героєм Міланом Бабілою
15:34
В Ужгороді відкрили скульптурку режисеру "Тіней забутих предків" Параджанову
11:23
/ 1
Нижньоворітська громада провела у останню земну дорогу Героя Віктора Петриканина
23:00
/ 12
Ексміністр внутрішніх справ Аваков офіційно став власником 900 га плантацій фундука на Закарпатті
11:40
Зарічанську громаду сколихнула звістка про смерть Героя з Вільхівки Михайла Матіки
» Всі новини