Розслідування трагедії в Сваляві: Особлива думка з приводу… трьох смертей

…Груповий нещасний випадок, що стався 13 липня 2011 року, під час демонтажу майже стотонного вантажопідіймального крану на території колишнього Свалявського лісокомбінату, став резонансним не тільки для Закарпаття. Співчували, цікавилися подробицями, обурювалися недбальством організаторів робіт обивателі й фахівці з різних куточків України.

Розслідування трагедії в Сваляві: Особлива думка з приводу… трьох смертей

Ще б пак!  Фізично зношений й морально застарілий монстр, замість покірно піти на переплавку,  позбавив найціннішого – життя! – трьох закарпатців: 55-річного електрогазозварювальника з смт. Чинадієво Володимира Барановського, 48-річного різноробочого з с. Череївці Олександра Качура та 61-річного водія з м. Мукачево Миколу Рущака. Єдине, що можна закинути працелюбним закарпатцям - непереборне прагнення заробити. Єдине, чим можна виправдати їх безоглядність у досягненні поставленої мети – треба ж на щось жити, якось годувати родини... Звісно, загиблих до життя не повернути. Але аналіз детальних обставин та причин свалявської трагедії – корисний  живим. Ті, що завтра вишикуються у чергу за  смертельно небезпечною роботою вартістю у п'ятсот гривень на брата, повинні усвідомити: жодне відомство, жоден роботодавець не стануть на захист їхніх інтересів. Тож найперший обов'язок працівника  особисто дбати про власну виробничу долю, навчитись захищати її у найнеочікуваніших перипетіях "працевлаштування по-сучасному".

Загиблі, забувши, що нехай та мабуть до добра не доведуть, полювали за "ласим" ( день-другий роботи – й півтисячі в кишені!)  шматком роботи. ТзОВ "Іселі" ( директор Михайло Цанько) за 20 тис. грн. з задоволенням позбувається крана - "птеродактиля", відчужуючи його на користь ТзОВ "Сольва-еко" (директор Ігор Голонич). Останній вирішує "підзаробити", здавши "непридатний до експлуатації козловий кран ЛТ-62 через деформацію рами, що не підлягає відновленню, та ймовірність руйнування і падіння". Черговим ланцюжком прибуткової оборудки стає ТзОВ "Максфер" (директор Валерій Павлюк), що береться приймати від "Сольво- Еко" сплави,  брухт та відходи кольорових і чорних металів і своєчасно здійснювати оплату за них. Справа стає за малим: відшукати та залучити фірму, що надасть послуги з демонтажу крана, тобто порізки його на частини на території колишнього Свалявського лісокомбінату. Тут і з'являється на авансцені вистави подій ПП "Карпат-Буд" ( в.о. директора Василь Голод) та самодіяльна бригада з трьох відтак загиблих, що шукає можливості підзаробити. Між ТзОВ "Максфер" та ПП "Карпат-Буд" 6 липня укладається угода, згідно з якою останнє зобов'язується надати послуги з виконання зазначених робіт. Як пише в поясненні Василь Голод, "між  ПП "Карпат-Буд" та самодіяльною бригадою цивільно - правові угоди недооформлені у зв'язку з  його власними сімейними обставинами  та проханням  Володимира Барановського з огляду на завантаженість роботою відтермінувати підписання угод. Роботи з демонтажу повинні були розпочатись після передачі крана згідно з актом від ТзОВ "Максфер" ПП "Карпат-Буд" та узгодження між сторонами календарного плану виконання. Ні першого, ні другого зроблено не було, як ні ПП "Карпат-Буд, ні фізичною особою Володимиром Барановським не було отримано дозвіл відповідно до вимог чинного законодавства від Держгірпромнагнляду на роботи з демонтажу. Не складено й акту огляду металевих конструкцій, обладнання крана, кріпильних виробів з метою оцінки їх стану. Не розроблено проект виконання робіт з демонтажу, що повинен розроблятися з врахуванням документації на встановлення вантажопідіймальних споруд.  8 липня бригада під керівництвом Володимира Барановського та  двоє працівників ПП "Карпат-Буд" ( підсобники Василь Коневич та Василь Ганькович) під контролем виконроба підприємства Миколи Лавкая   розпочали роботи з демонтажу крана. А 13 липня сталася трагедія. Роботи проводилися вже без присутності виконроба і , звісно, на розсуд безпосередніх виконавців. Розслідування встановило кожен їх крок і ще раз переконало: численні порушення, що переслідували сумнівну оборудку від самого її початку,  не могли не призвести до сумного фіналу - падіння крану, який масою своєю втиснув у землю трьох працівників...
Але найцікавіше розпочалося вже по тому, як біда сталася. Загинуло троє людей, проте  кожен з учасників цієї сумної оборудки, аби уникнути відповідальності, зайняв позицію "моя хата скраю - нічого не знаю". Довелося продовжувати термін спеціального розслідування групового смертельного нещасного випадку, аби  достеменно з'ясувати усі перипетії та "внесок" кожного в  свалявську трагедію. Врешті-решт, як повідомив голова комісії з розслідування, заступник начальника  Управлінням Держгірпромнагляду по Закарпатській області Богдан Дорош, комісія, керуючись зібраними матеріалами, пов'язала нещасний випадок з виробництвом.  Допоміг й висновок Територіальної державної інспекції праці у Закарпатській області, в якому, зокрема, наголошено: "згідно зі ст.24 Кодексу законів про працю України трудовий договір вважається укладеним і без юридичного оформлення, якщо працівників було допущено до роботи, тобто вони фактично перебували у трудових відносинах з ПП "Карпат-Буд". Спричинилися до нещасного випадку  відсутність проекту виконання робіт з демонтажу козлового крана ЛТ-62 та дозволу Держгірпромнагляду на монтаж вантажопідіймальних кранів й залучення до роботи працівників не за спеціальністю. Комісія визначила також осіб, котрі допустили порушення вимог нормативних актів з охорони праці, що призвело до групового нещасного випадку. Виконуючий обов'язки директора ПП "Карпат-Буд" Василь Голод не розробив проект з демонтажу козлового кран, не одержав дозвіл Держгірпромнагляду та допустив до роботи працівників, що не пройшли навчання, інструктаж та перевірку знань з охорони праці.  Виконроб ПП "Карпат-Буд" Микола Лавкай не вжив заходів проти випадкового падіння елементів конструкцій крана та спеціальних заходів, які б забезпечували безпеку працюючих. Директор ТОВ "Максфер" Валерій Павлюк, котрий уклав угоду на демонтаж козлового крана ЛТ-62 та порізку його на частини з підприємством, яке не мало права на виконання зазначених робіт...
Проте на перешкоді до справедливої розв'язки цієї прикрої історії - адже за кожним  загиблим стоїть родина, що вправі розраховувати на гарантований соціальний захист! - стала, як це не дивно, особлива думка. Висловив її член комісії, страховий експерт з охорони праці відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань в м. Мукачево Микола Гребінь.  Він наполягає, що укладений загиблими та ПП "Карпат-Буд" договір є цивільно-правовою угодою і має всі її ознаки: встановлений порядок розрахунків між сторонами і те, що вони проводяться на підставі виконаних робіт; сторони договору поіменовані "замовником" і "виконавцем", а не "роботодавцем" і "робітником"; виконавець робіт зобов'язався виконувати роботи на власний ризик та нести відповідальність за порушення правил безпеки й охорони праці. Тож  наявний договір підряду, який регулюється виключно нормами цивільного законодавства і не має жодного стосунку до трудового. Отже свалявська трагедія, на думку Миколи Гребіня, "взагалі не підлягає розслідуванню згідно з "Порядком...", а тим більше за результатами розслідування не може бути складений акт про нещасний випадок, пов'язаний із виробництвом".

Управління Держгірпромнагляду по Закарпатській області

31 серпня 2011р.

Теги: трагедія. кран, смерть, Свалява

НОВИНИ: Кримінал

15:08
Середня сума хабара, що вимагали "схемщики" з одного рейсу на митниці на Закарпатті, сягала 10 тис грн
14:59
Дві групи нелегалів із провідниками затримали на Закарпатті
13:46
На Берегівщині взято під варту чоловіка, в оселі котрого виявили зброю, боєприпаси та наркотики
13:43
На Закарпатті затримали трьох контрабандистів та 18 пакунків підготованих до переправки за кордон сигарет
12:04
/ 4
На Закарпатті викрито схему систематичного отримання хабарів на митниці
11:23
Батьки вбитого у Горонді на Мукачівщині хлопця півтора року чекають покарання для винних
11:10
Справу щодо вбивства мукачівця Михайла Глеби розглядає новий склад колегії суддів
09:15
На Закарпатті водій мікроавтобуса спробував виїхати до Угорщини, приховавши у подвійному днищі 750 пачок сигарет
18:00
В Ужгороді затримали чоловіка, що за 1 тис дол хабара хотів "купити" інформацію про розміщення прикордонних нарядів
17:12
/ 1
У подвійному днищі мікроавтобуса на кордоні з Угорщиною на Закарпатті знайшли 640 пачок сигарет
16:10
На Великоберезнянщині, на городі мешканця Тихого знайшли 400 рослин снодійного маку
12:21
/ 2
102 літри "Гамбрінуса" вилучили на Закарпатті в українця, який повертався з Чехії
11:40
/ 1
Під час обшуку в оселі мешканця Берегова знайшли гранати, гвинтівки, набої та наркотики
11:27
/ 1
В Ужгороді затримали групу малолітніх циган, котрі повалили жінку на землю і, побивши, відібрали у неї сумку
10:23
На Закарпатті прикордонники не дозволили вивезти дитину за підробленими документами
10:10
В Анталовцях, на Ужгородщині, п'яний водій "Фольксвагена" зіткнувся зі "Шкодою"
23:39
/ 11
Поліція каже, що водій, що скоїв ДТП в Синевирі, не поліцейський
19:24
/ 5
В Ужгороді як причетних до обстрілу автомобіля начальника закарпатського УЗЕ затримали невинних осіб – правозахисник
19:00
/ 23
У Синевирі на Міжгірщині "Мерседес" з, ймовірно, п'яними поліцейськими, врізався в зустрічний мікроавтобус
17:31
/ 1
Розпиваючи зі знайомою вночі в Ужгороді алкоголь, 21-річний юнак під час сварки зарізав її розбитою пляшкою
16:30
/ 1
Затриманого на хабарі начальника Хустської філії ДУ центру пробації взяли під варту з можливістю виходу під заставу
15:52
В Ужгороді затвердили підозру юнаку, котрий під час пиятики вбив жінку ударом пляшки по голові
15:18
/ 1
На митниці на Закарпатті спинили вантажівку, що перевозила товар із Китаю на 1,5 млн грн, котрий не встигли завезти "піджаки"
15:06
/ 32
"Активіст в законі" Павло Павлов
12:25
На Тячівщині жінка під час сварки вдарила сусіда-гостя ножем у живіт
» Всі новини