В Ужгороді відбулася акція за накладення повторного вето Президента на Закон «Про регулювання містобудівної діяльності» (ФОТО)

У вівторок, 22 лютого, перед будівлею Закарпатської обласної державної адміністрації відбувся перформанс «Глобальна забудова». Учасники акції, свідомі громадські діячі, перед центральним входом до владної будівлі наочно продемонстрували, що чекає на міста України після того, як вступить в силу новий Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності».

В Ужгороді  відбулася акція за накладення повторного вето Президента на Закон «Про регулювання містобудівної діяльності» (ФОТО)

На розгорнутій мапі міста Ужгород було зведено з цеглин будівлю, як символ забудови міських територій. При цьому, важливою складовою зведеної споруди була цементна суміш, яку організатори акції готували з піску "корупція" та цементу "жадібність", добре все заливши водою "політична глухота". За їхніми словами, саме корупція і жадібність є основними інгредієнтами обурливого закону. В той час, політична глухота це прецедент законодавчої безвідповідальності, адже закон вдруге направляється на підпис Президенту України не враховуючи громадські інтереси й позицію.

Наприкінці акції було зачитано звернення до Президента України з проханням вдруге ветувати закон та врахувати зауваження громадських експертів. Текст було передано до Закарпатської обласної адміністрації.

За словам учасників акції, основною метою даного перформансу було звернення уваги органів державної влади на порушення прав та інтересів громадян в ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності". Адже якщо, якщо цей закон набуде сили в тому вигляді в якому він є сьогодні, то завтра забудовники з легкістю та без дозволів зможуть вирубувати дерева наших парків, площ, скверів; встановлювати загорожі та рити котловани, не узгоджуючи свої дії з екологами, істориками, не кажучи вже про жителів міста.

Ще однією вакханальною нормою закону є фактичне ігнорування процедури проведення громадських слухань при вирішенні питань відчуження для суспільних потреб чи з мотивів суспільної  необхідності земельних ділянок та інших об'єктів нерухомого майна, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб. Зазначена норма Закону є прямою загрозою щодо дотримання права громадян на мирне володіння своїм майном.

Також, закон передбачає обмеження доступу до інформації генеральних планів. При цьому,  втаємничення може накладатись підзаконними нормативно-правовими актами, тобто на місцях, без жодних критерів щодо того, яка саме інформація може підлягати обмеженню доступу. Це може стати причиною для включення величезної частини матеріалів генерального плану до таємниці з подальшим обмеження доступу громадськості до неї.

На заході був присутній начальник управління регіонального розвитку,  містобудування та  архітектури ЖИГА Андрій Іванович. Він зауважив, що досі і в майбутньому громадськість буде інформуватись та брати безпосередню участь у обговоренні проектів забудов. При цьому, закон ніяким чином не обмежує цей процес.

Натомість учасник акції Володимир Феськов вважає, що в словах начальника управління є серйозна доля лукавства. Адже досі ми жодного разу в ЗМІ чи інший спосіб не чули офіційної позиції підвідомчого йому органу, щодо вакханальних забудов, що ведуться з грубими порушеннями законодавства, які були ініційовані в Ужгороді. Де парки, сквери та прибудинкові території знищувались і забудовувались. Візьмемо хоча б скандальний дозвіл щодо зведення на площі Б. Хмельницького торгово-розважального центру "Бумеранг". Адже сьогодні справа знаходиться в судах і є велика небезпека, що громадськість міста програє її, втративши площу назавжди. І дякувати за цю підлу ситуацію ми повинні в тому числі і вищезгаданому управлінню. Тобто, мова іде про доволі красномовний факт того, як проводяться консультації з громадськістю. Тому є серйозні підстави для хвилювання, адже новий закон в свою чергу, передбачає ще більше послаблення впливу громадськості і місцевої влади на забудовні процеси.

Фото Людмили Федоришиної

 
Президентові України
Януковичу В.Ф.
01220, м. Київ, вул. Банкова, 11.
 

Шановний Вікторе Федоровичу! 
 
Ми, представники громадських організацій, ЗМІ та просто небайдужі громадяни звертаємося до Вас як до гаранта прав та свобод нашого народу у зв'язку з прийняттям 17 лютого 2011 рокуВерховною Радою України Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (реєстраційний № 7418) та направленого на повторний підпис главі держави, який порушує права громадян України, не враховує вимог Конституції України та інших законодавчих актів України.
Цим листом ми засвідчуємо підтримку позиції Президента України щодо накладення вето на Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності". Водночас констатуємо, що зміни внесені Верховною Радою України до зазначеного Закону недостатньо змінили його суть і просимо Президента накласти повторне вето на зазначений Закон.
Ми розуміємо необхідність прийняття спрощеної системи надання дозволів на будівництво, але така система не має спрощуватись за рахунок скасування громадських обговорень проектів містобудівної документації, відміною громадських експертиз містобудівної документації, знищенням все можливих процедур контролю громадськості у одній із самих корумпованих сфер – виділенні, користуванні і забудові земель міста.
Громадські організації України вже висловлювали своє занепокоєння з приводу зазначеного законопроекту апарату Верховної Ради України, комітетам та окремим народним депутатам про неприпустимість його прийняття в існуючій редакції. Голос громадськості був почутий Президентом України, але громадська думка так і не була врахована депутатами Верховної Ради. Більше того, народні депутати України, що підтримали цей законопроект, проігнорували думку Науково-експертного та юридичного управлінь Апарату Верховної Ради України. Ухвалений парламентом Закон продовжує відсторонювати громадян від прийняття рішень в сфері містобудування, створює можливості для незаконного засекречення генеральних планів та несе загрозу праву громадян на мирне володіння своїм майном.
Підтримання такого Закону порушує ратифіковану в Україні Конвенцію про доступ до інформації, участі громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля (ратифікованої Україною у 1999 р.).
Крім того, новий Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" нівелює прогресивні норми Закону України "Про планування і забудову територій". Зокрема:
1. Новий Закон майже знищує інститут громадського обговорення містобудівної документації. Навіть після прийняття пропозицій Президента України вже не будуть проводитися громадські слухання щодо окремих об'єктів містобудування, на рівні яких саме й виникають конкретні проблеми для громадян і які породжують найбільшу зацікавленість громадськості та напругу в суспільстві.
Крім того, якщо нині, при проведенні громадського обговорення містобудівної документації відповідно до діючого законодавства, мають враховуватись інтереси громадян, які проживають не тільки на території, до якої розробляється проектна містобудівна документація, але й на суміжній, то за новоухваленим Законом інтереси "суміжників" вже не існує.
Також новий Закон не передбачає проведення громадських слухань при вирішенні  питань відчуження для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб. Зазначена норма Закону є прямою загрозою щодо дотримання права громадян на мирне володіння своїм майном.
Зазначені зміни фактично порушують ст. 22 Конституції України, оскільки звужують зміст і обсяг існуючих прав фізичних осіб, у тому числі передбачених статтею 50 Конституції України.
2. Новий Закон заперечує положення Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та Закону України "Про екологічну експертизу" про обов'язковість екологічної експертизи у процесі інвестиційної, господарської та іншої діяльності, яка впливає або може вплинути на стан навколишнього природного середовища. Новий закон вилучає з переліку об'єктів екологічної експертизи інвестиційні проекти, техніко-економічні обґрунтування і розрахунки, проекти і робочі проекти на будівництво нових та розширення, реконструкцію, технічне переозброєння діючих підприємств (пункт 8 розділу V "Прикінцеві положення" щодо нової редакції статті 14 Закону України "Про екологічну експертизу").
Новий Закон замість проведення державної екологічної експертизи передбачає здійснення державної експертизи в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади з питань будівництва та архітектури.
3. Новий Закон України хоча і містить ряд положень, що покращують доступ громадськості до генеральних планів населених пунктів, проте вцілому не вирішує проблеми втаємничення цих містобудівних документів від громадян.  Всупереч Конституції України новоухвалений Закон передбачає, що обмеження доступу до інформації генеральних планів встановлюються законодавством (тобто не лише законом, а і підзаконними нормативно-правовими актами). Законодавчий акт лишає неврегульованим питання розподілу змісту генерального плану між його відкритою та втаємниченою частинами. Вказаний Закон також не визначає зміст втаємниченої частини документу. Він не містить принципів, на основі яких відбувається розподіл матеріалів між відкритою та закритою для громадськості частинами генерального плану. Зазначена правова прогалина може стати причиною для включення більшої частини матеріалів генерального плану до втаємниченої частини документу та подальшого обмеження доступу громадськості до містобудівної документації.
Враховуючи вищевикладені факти, просимо Вас, як Президента України,
1.      Накласти вето на прийнятий Верховною Радою України 13.01.2011 року Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" в такому вигляді, якій він є, оскільки він збільшує корупційні ризики та нівелює громадський контроль при затвердженні містобудівної документації.
2.      Направити на доопрацювання Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" та передбачити в ньому обов'язкове вирішення проблеми втаємничення генеральних планів населених пунктів від громадськості, проходження проектами містобудівної документації та нових будівництв процедури громадських обговорень та екологічної експертизи.
 
З повагою та надією на
розуміння необхідності конструктивного діалогу і врахування потреб Українського Народу:
 
(підписи)
 
 
Президенту України
Януковичу Віктору Федоровичу
 
Щодо необхідності ветування Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності"
 
Шановний Віктор Федорович,
До вас звертаються представники громадських об'єднань та небайдужі до долі нашої країни громадяни. Звертаємось до Вас з приводу прийняття Верховною Радою України 13 січня 2011 року Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (реєстраційний № 7418). Цей закон викликав велике обурення громадськості через ігнорування прав громадян країни, порушення низки статей Конституції України та ратифікованих нашою державою міжнародних конвенцій. Незрозумілим є й те, що в пояснювальній записці до закону вказано, що він не потребує громадського обговорення, але це неможливо – закон в останній редакції значно звузив конституційні права громадян. 3 лютого Вами було накладено вето на цей Закон і повернено його на доопрацювання до Верховної Ради України. Однак в тих правках та доповненнях, що були внесені Верховною Радою на даний час, інтереси та конституційні права громадян України також майже не враховані.
Тому просимо вас повторно скористуватися правом вето, та вносимо наступні пропозиції щодо редакції Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності":
 
1) Громадські слухання
а) Громадські слухання є реалізацією конституційних прав громад, гарантованих ст. 140 Конституції України, також вони передбачаються ратифікованою Україною Конвенцією про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля (Оргуською конвенцією), тому вони повинні проводитися на всіх стадіях узгодження містобудування, а саме:
- Генеральної схеми планування України,
- Схем планування областей та районів,
- Генеральних схем планування населених пунктів, зонінгу та детального планування території,
- змін до Генеральної схеми планування населених пунктів,
- окремих об'єктів будівництва та їх сумарного впливу при проектах комплексної забудови,
- змін цільового призначення земельних ділянок.
б) Інформація щодо проведення громадських слухань повинна оприлюднюватися в заздалегідь затверджених місцевими радами засобах масової інформації.
в) Громадські слухання повинні мати погоджувальний характер та проводитися до затвердження проекту. Громадські слухання можуть бути підставою для непогодження проекту. Тому пропонуємо внести до тексту Закону наступні зміни:
 
До статті 14 внести наступну частину:
"- повідомляють через заздалегідь затверджені місцевими радами засоби масової інформації про початок розроблення схем планування території областей та районів, та визначають порядок і строк подання пропозицій до них фізичними та юридичними особами, час, місце та строк проведення громадських слухань;"
 
До статті 17 внести наступне:
Пункту 4 частини 7: "Повідомляють через місцеві засоби масової інформації про початок розроблення генерального плану населеного пункту та визначають порядок і строк подання пропозицій до нього фізичними та юридичними особами;"
Замінити на:
"Повідомляють через заздалегідь затвердженні місцевими радами засоби масової інформації про початок розроблення генерального плану населеного пункту та визначають порядок і строк подання пропозицій до нього фізичними та юридичними особами, час, місце та строк проведення громадських слухань".
До частини 9 додати наступні слова: "Повідомляють через заздалегідь затвердженні місцевими радами засоби масової інформації про початок розроблення змін генерального плану населеного пункту та визначають порядок і строк подання пропозицій до нього фізичними та юридичними особами, час, місце та строк проведення громадських слухань. Рішення, що було прийняте на громадських слуханнях, не може бути оскарженим, в разі якщо було прийнято негативний висновок, проект надходить на доопрацювання".
Частину 11 викласти в наступній редакції: "Загальна доступність матеріалів генерального плану населеного пункту забезпечується шляхом його розміщення на веб-сайті органу місцевого самоврядування та у місцевих періодичних друкованих засобах масової інформації, а також у загальнодоступному місці у приміщенні такого органу, крім частини, що становить державну таємницю та належить до інформації з обмеженим доступом відповідно до закону. Зазначена частина включається до складу генерального плану населеного пункту як окремий розділ.
Якщо генеральний план населеного пункту містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.
Графічні матеріали генерального плану населеного пункту окрім тих, що становлять інформацію з обмеженим доступом, розробляються в формах, доступних для громадськості. Дозволяється вільне копіювання в некомерційних цілях таких графічних матеріалів генеральних планів населеного пункту, включаючи матеріали, які належать до Державного картографічно-геодезичного фонду.
Генеральний план населеного пункту виготовляється у формі, зручній для масового ознайомлення громадян і поширення.
Орган місцевого самоврядування забезпечує загальну доступність матеріалів генерального плану населеного пункту в строк, що не перевищує термін, відведений для публікації офіційних рішень органів місцевого самоврядування.
Відповідальність за забезпечення загальної доступності генерального плану населеного пункту несуть посадові особи місцевого самоврядування".
 
До статті 18 додати наступну частину: "Повідомляють через заздалегідь затвердженні місцевими радами засоби масової інформації про початок розроблення зонінгу населеного пункту та визначають порядок і строк подання пропозицій до нього фізичними та юридичними особами, а також час, місце та строк проведення громадських слухань. Рішення, що було прийняте на громадських слуханнях, не може бути оскарженим, в разі, якщо було прийнято негативний висновок, проект надходить на доопрацювання".
 
До статті 19 додати наступну частину: "Повідомляють через заздалегідь затвердженні місцевими радами засоби масової інформації про початок розроблення детального плану населеного пункту та визначають порядок і строк подання пропозицій до нього фізичними та юридичними особами, а також час, місце та строк проведення громадських слухань. Рішення, що було прийняте на громадських слуханнях, не може бути оскарженим, в разі, якщо було прийнято негативний висновок, проект надходить на доопрацювання".
 
До статті 21 внести наступні зміни:
Частину 1:
"Громадському обговоренню підлягають розроблені та погоджені генеральні плани населених пунктів.
Організація та проведення громадського обговорення належить до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад."
Замінити на:
"Громадському обговоренню підлягають розроблені Генеральні плани до їх погодження. Рішення, що було прийняте на громадських слуханнях, не може бути оскарженим, в разі, якщо був прийнятий негативний висновок, проект надходить на доопрацювання."
Частину 2 виключити.
 
В статті 24 частину 4 доповнити: "Після розробки проекту щодо зміни зонінгу та детального плану території призначається час та місце громадського обговорення. Рішення, що було прийняте на громадських слуханнях, не може бути оскарженим, в разі якщо було прийнято негативний висновок, проект надходить на доопрацювання".
 
До статті 26 додати:
До частини 5: "Повідомляють через заздалегідь затвердженні місцевими радами засоби масової інформації про початок розроблення проекту забудови та визначають порядок і строк подання пропозицій до нього фізичними та юридичними особами, а також, час, місце та строк проведення громадських слухань.
Рішення, що було прийняте на громадських слуханнях, не може бути оскарженим, в разі якщо було прийнято негативний висновок, проект надходить на доопрацювання.
Фінансування проведення громадського обговорення здійснюється за кошт замовника проекту".
 
2) Розпорядження земельними ділянками.
Відповідно до ст. 143 Конституції України, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності. Отже, розпорядження земельними ділянкам в населених пунктах, зокрема, розподіл, визначення територій, вибір, вилучення (викуп) і надання земель в оренду, знаходиться у їх виключній компетенції; та не може бути делеговано жодним установам.
Тому пропонуємо внести до тексту Закону наступні правки:
В статті 24 частину 7: "Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування для містобудівних потреб здійснюється на підставі рішень виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або відповідного місцевого органу виконавчої влади.
Зазначені органи приймають рішення на підставі затвердженої в установленому порядку містобудівної документації".
Замінити на: "Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування для містобудівних потреб здійснюється виключно на підставі рішень сільської, селищної, міської ради.
Зазначені органи приймають рішення на підставі затвердженої в установленому порядку містобудівної документації".
 
3) Екологічна експертиза в сфері містобудівної діяльності. Екологічна експертиза має особливо велике значення, тому що вона реалізує право громадян на безпечне для життя і здоров'я довкілля, затверджене ст. 50 Конституції України, та сприяє раціональному використанню земель. Без експертної оцінки вона неможлива.
а) екологічна експертиза є обов'язковою, та має проводитися на всіх рівнях містобудівної діяльності:
- Генеральної схеми планування України,
- Генеральних схем планування населених пунктів, зонінгу та детального планування території,
- окремих об'єктів будівництва та їх сумарного впливу при комплексній забудові,
- зміни цільового призначення земельних ділянок.
б) Висновки та приписи державної екологічної експертизи є обов'язковими до виконання та можуть бути підставою неузгодження проекту.
в) екологічна експертиза повинна проводитися виключно уповноваженими органами державної влади.
в) Результати та висновки екологічних експертиз повинні оприлюднюватися в заздалегідь затверджених місцевими радами засобах масової інформації.
Тому пропонуємо внести до тексту Закону наступні правки:
 
В статті 17 частину 12 виключити.
До статті 31 внести наступні зміни:
частину 4. "Обов'язковій експертизі підлягають проекти
будівництва об'єктів містобудування:
що належать до ІV і V категорії складності, — щодо додержання нормативів з питань санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, охорони праці, енергозбереження, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, міцності, надійності та необхідної довговічності;
що споруджуються на територіях із складними інженерно-геологічними та техногенними умовами, — в частині міцності, надійності та довговічності;
що споруджуються із залученням бюджетних коштів, — щодо кошторисної частини проектної документації.
За рішенням замовника може проводитися також експертиза проектів будівництва інших об'єктів, ніж передбачені у цій частині."
Замінити на: "Обов'язковій експертизі щодо додержання нормативів з питань санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, енергозбереження, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, міцності, надійності та необхідної довговічності підлягають всі проекти будівництва об'єктів містобудування. Екологічна експертиза обов'язкова для всіх об'єктів будівництва.
Окремо об'єкти:
що споруджуються на територіях із складними інженерно-геологічними та техногенними умовами, — в частині міцності, надійності та довговічності;
що споруджуються із залученням бюджетних коштів, — щодо кошторисної частини проектної документації.
За рішенням замовника може проводитися також експертиза проектів будівництва інших об'єктів, ніж передбачені у цій частині".
Пункт 5 виключити.
 
4) Зелені насадження в населених пунктах
Зелені насадження в населених пунктах є невід'ємною частиною благоустрою міста та несуть захисну, рекреаційну та декоративну функції. Стан навколишнього середовища в містах безпосередньо залежить від кількості зелених насаджень.
а) Зменшення кількості зелених насаджень в результаті містобудівної діяльності неприпустимо.
б) В разі, якщо земельна ділянка, видана для містобудівних потреб, має зелені насадження, то новий власник чи орендар повинен сплатити повну оціночну вартість згідно затверджених на законодавчому рівні такс.
в) Сплачені за знос зелених насаджень кошти повинні бути направлені на компенсацію та збільшення кількості зелених насаджень в населених пунктах.
Тому пропонуємо внести до тексту Закону наступні правки:
 
Додати до розділу 3: "До детальних планів території додаються дані детальної таксації зелених насаджень. Планування території для містобудівних потреб обов'язково враховує необхідність збереження та збільшення кількості зелених насаджень, враховуючи паркові та захисні смуги насаджень".
 
До статті 30 додати: "В разі розташування на проектній території зелених насаджень замовник сплачує відновлювальну вартість зелених насаджень. Якщо для даного населеного пункту не розробленні загальні детальні плани, проводиться детальна (подеревна) таксація зелених насаджень.
Сплата відновлювальної вартості зелених насаджень відбувається згідно із діючими тарифами, кошти від цих виплат надходять до місцевих бюджетів для компенсації та збільшення кількості зелених насаджень в населених пунктах".
 
На нашу думку, ці пропозиції та зауваження є необхідною частиною нового закону, та наблизять його до європейських норм. Також ці зауваження враховують конституційні права громадян України, тому ми сподіваємось, що вони будуть враховані в повному обсязі.
 
Відповідь на це звернення просимо надати згідно із вимогами діючого законодавства.
З повагою,
1. О.Б. Вяткин, ЕкГ "Печеніги", Харків.
22 лютого 2011р.

Теги: перфоманс, містобудівельний, вето

НОВИНИ: Соціо

17:57
У Закарпатській ОДА розповіли, як розподілили вантаж тестів, захисних костюмів та респіраторів
16:45
Подорожувати Ужгородом тепер можна і онлайн
16:28
Майже 5 млн грн виділили з бюджету Ужгорода на надбавки медикам
14:37
В Ужгороді для забору матеріалу для проведення тестування на коронавірус до пацієнтів виїжджатимуть мобільні бригади
14:23
На Закарпатті розпочався "сезон тиші"
13:13
Для лікарні Мукачева закупили автоматичний аналізатор газів крові
12:36
Ужгородців просять повідомляти про необґрунтоване завищення цін до територіального відділення Антимонопольного комітету
12:35
В Ужгороді на стерилізацію безпритульних тварин виділили 50 тис грн
09:37
Затверджений Статут Мукачівської ОТГ прописує нові можливості для громади
09:27
/ 1
"Карантинне" закриття ринків на Закарпатті сильно вдарило по місцевих виробниках ранніх овочів
16:45
/ 1
У Мукачеві анонімний благодійник передав для малозабезпечних кілька ящиків з медикаментами
13:16
/ 1
В Ужгороді на публічних консультаціях визначили 2 варіанти, з-поміж яких обиратимуть туристичний логотип міста
11:42
Ужгородська швейна фабрика – одне з перших підприємств, яке перепрофілювалося в умовах карантину
09:16
Лікарі та медичний персонал Мукачева отримали премії від 50 до 100%
22:44
ФОТОФАКТ. У Виноградові освоїли пошив захисних костюмів
18:28
В Ужгороді донори можуть взяти участь в "карантинному" розіграші подарунків
14:57
У пунктах пропуску Чопського загону продовжують пропуск громадян України, що повертаються з Євросоюзу
13:37
/ 3
В Ужгороді встановили спеціальні станції для прибирання за собаками
12:27
Мукачівська райлікарня отримає 4 апарати ШВЛ та аналізатор крові
12:20
Із 1 квітня на Свалявщині – "сезон тиші" у лісах
16:48
/ 2
Юна мукачівка сьогодні буде змагатись у "Голосі країни" за вихід у прямі ефіри
13:01
/ 2
Департамент охорони здоров'я Закарпатської ОДА шукає "протитуберкульозного" фінансового мененджера на 645 тис грн
11:53
/ 3
"Жить" – ужгородський гурт "4исла" презентував нову пісню
11:42
/ 6
Закарпатська митниця оголосила тендер на понад 8,5 млн грн на реконструкцію туалетів у ПП "Тиса"
16:17
/ 1
На усіх пунктах пропуску на Закарпатті черг немає
» Всі новини