Зворотний бік популярності. Твори закарпатських художників як об’єкт для злочинних посягань

Недавно на Закарпатті з обласного краєзнавчого музею, розташованого в Ужгородському замку, викрали чотири картини пензля відомих далеко за межами України майстрів — Манайла, Кашшая, Грабара і Бокшая загальною вартістю близько півмільйона гривень.

Зворотний бік популярності. Твори закарпатських художників як об’єкт для злочинних посяганьЯк припускають правоохоронці, злодій прийшов у музей під виглядом звичайного відвідувача, сховався там у непримітній ніші, і персонал наприкінці робочого дня опечатав зал разом із «гостем». А той, дочекавшись ночі, вирізав із рам картини, через вікно (ґрат не було) по громовідводу спустився з другого поверху, перебрався через замковий вал і опинився на вулиці. Сигналізації й відеоспостереження в музеї зі 110 тисячами цінних експонатів не було, хоча місцеве управління державної охорони (ДСО) не раз попереджало керівництво про потребу такого захисту. Востаннє — за три тижні до НП, невдовзі після резонансної крадіжки з одеського музею картини Караваджо...

Цей зухвалий злочин змусив пригадати про «мистецькі» викрадення попередніх років. І висновок напрошується невтішний: художні цінності крали, крадуть і будуть красти, допоки самі власники належно не подбають про їх збереження, бо розкривати замовні й добре продумані злочини дуже важко.

З творчої майстерні, з фойє підприємства, з приймальні губернатора…

Початок XXI століття виявився нещасливим для творів засновників закарпатської школи живопису. 2000 року двоє грабіжників поцупили чотири картини з будинку Адальберта Ерделі. Сам художник помер у 1955 році, а мистецьку спадщину ревно берегла його вдова Магдалина, що мешкала самотньо. Нападники, погрожуючи ножем, зачинили літню жінку у ванній, а самі вибрали, що хотіли, і зникли в невідомому напрямку. Після того випадку хазяйці пропонували віддати решту картин на зберігання в музей або принаймні обладнати приміщення сигналізацією, але вона була категорично проти. Ледь умовили її поставити додаткові металеві двері-решітку. Втім, цього виявилося недостатньо: уже в 2004-му 88-річна пані Магдалина знову стала жертвою злодіїв: перекусивши щипцями залізні прути, вони відігнули решітку, проникли в будинок, зв’язали нещасну стареньку електричним дротом і кілька годин хазяйнували в кімнатах, акуратно виймаючи полотна з підрамників. Тим часом серце жінки не витримало такого стресу, і на ранок племінник Адальберта Ерделі знайшов її вже холодною. Вдову великого художника поховали того ж дня, що й її чоловіка, тільки на 49 років пізніше. А кілька десятків картин загальною вартістю близько мільйона гривень безслідно зникли. Щоправда, пізніше більшість із них підкинули назад. Очевидно, злочинці не ризикнули або не змогли продати полотна, за якими стояло загублене людське життя.

Наступна зухвала крадіжка була скоєна у липні 2006-го. Картину Золтана Шолтеса «Весна в Карпатах» ринковою вартістю близько п’яти тисяч доларів поцупили з коридору на третьому поверсі облдержадміністрації — безпосередньо біля приймальні губернатора. Це було краще з двох полотен автора, взятих ще у 1996 р. для тимчасової експозиції в ОДА разом із творами інших художників. Винести із приміщення таку невелику річ проблеми не становило, адже охорона біля входу нікого не обшукує, проте обережно витягти картину з підрамника — процес тривалий, отже, зловмисник мав точно знати, коли у фойє ніхто не з’явиться…

А буквально через тиждень невідомі викрали картини з майстерні заслуженого художника України Юрія Герца, розташованої у звичайній ужгородській багатоповерхівці. Зловмисники підібрали ключі і вночі нишком забрали двадцять п’ять найкращих полотен. Сусід знизу пізніше розповідав, що не спав тоді до четвертої ранку, але ніяких підозрілих звуків не чув. Поряд на поверсі були майстерні інших митців, і їхні двері теж виявилися відчиненими, проте картини не зникли. Отже, невідомі були не дилетантами в мистецтві, знали, що їм потрібно.

Того ж 2006-го, у серпні, таємнича історія трапилася з картинами одного з відкритих акціонерних товариств, де на четвертому поверсі біля кабінетів адміністрації 40-річний ужгородець (колишній столяр) запримітив роботи відомих крайових художників. До викрадення він підійшов творчо: сфотографував облюбовані полотна, замовив у місцевих живописців їхні копії, а потім протягом кількох ночей проникав таємно на підприємство й підмінив вісім оригіналів робіт Шолтеса, Контратовича, Микити… Зловмисник попався з останньою картиною — «Ранньою весною» Кашшая, причому цілком випадково. Працівники патрульно-постової служби зупинили для звичайної перевірки таксі, в якому глибокої ночі їхав винахідливий злодій, і на задньому сидінні помітили замотане в ганчірку полотно. Оскільки в багажнику машини знайшли специфічний набір інструментів, підозрілого пасажира затримали. Найцікавіше, що на підприємстві підміни навіть не помітили. Те, що на стінах висять дешеві копії (кожна з них обійшлася зловмиснику в п’ятдесят доларів), керівництво ВАТ дізналося від міліціонерів, котрі прийшли з’ясовувати обставини на місце злочину. Виявилося, що перші сім полотен колишній столяр збув за безцінь (усі разом — за п’ять тисяч доларів), а останнє, Кашшая, планував продати всього за шість сотень доларів. Завдяки оперативному розкриттю злочину більшість картин вдалося повернути.

Не менш «урожайним» на резонансні злочини у сфері мистецтва виявився й 2007 рік. Безпосередньо на Великдень у 79-річного пенсіонера з Миная, що біля Ужгорода, викрали сім полотен Бокшая (ринкова вартість робіт його пензля — 20 — 25 тисяч доларів), у червні з приватного будинку в Тячеві зникли одна робота Бокшая і три — Шолтеса, оцінені в 300 тис. грн. Усі ці картини шукають і досі.

Нема грошей на охорону — не буде й картин?

Звісно, перелік можна б розширити — це далеко не всі злочини, пов’язані з викраденням творів живопису, а лише найбільш резонансні. Насправді художні цінності на Закарпатті крадуть мало не щомісяця, іноді навіть із церков. Дещо міліція знаходить, а щось зникає безслідно. При цьому зловмисникам, аби заволодіти мистецькими творами, зовсім не обов’язково вдаватися до силових методів. У вересні цього року до Ужгородського міського управління міліції надійшла колективна заява від творчого об’єднання професійних художників Ужгорода, яке ще в серпні 2007-го надало директорові столичного піар-агентства «Глорія» більш як сім десятків картин сучасних закарпатських митців для виставки. Полотна досі не повернуто. По Києву тоді розклеїли понад тисячу афіш, і виставка справді відкрилася в Будинку культури «Росток». Вона мала такий успіх, що, попри домовлені два місяці, її вирішили подовжити до Нового року. Проте, коли після цього директриса запропонувала залишити роботи ще на якийсь час для реалізації, художники чемно попросили повернути їх. Після цього столична пані мовби розтанула в повітрі разом із картинами, вартість кожної з яких у середньому становить п’ять тисяч гривень. Спілчанам не залишалося нічого іншого, як звернутися по допомогу до міліції. Тепер цією справою займається прокуратура.

Закарпатське мистецтво нині у пошані, особливо роботи його класиків, отож крадіжки й афери навколо нього — зворотний бік медалі популярності. Голова творчого об’єднання професійних художників Ужгорода Василь Брензович каже, що попит великий, бо крайове малярство відрізняється від українського, має швидше європейське спрямування, наближається до французького імпресіонізму. Закарпатська виокремленість особливо помітна на пленерах, де збираються і російські, і східно- та центральноукраїнські художники. Відповідно картини охоче й за добру ціну купують як у Києві, так і за кордоном, причому не тільки основоположників закарпатської школи живопису, а й сучасних.

Як же вберегти твори мистецтва від крадіїв? Звісно, найкращий вихід — охоронна сигналізація. Коли йдеться про музеї, то вони, зрозуміло, власних коштів на це дороге задоволення не мають. Щодо згадуваного Ужгородського замку, то саме лише встановлення відеоспостереження й охоронної сигналізації у всіх залах із виведенням на центральний пульт «потягне» на 540 тисяч гривень. А потім ще доведеться щомісяця платити за послуги. Однак збереження 110 тисяч музейних експонатів того варте. Зважаючи на часті крадіжки шедеврів мистецтва, Міністерство внутрішніх справ звернулося до прем’єр-міністра з проханням централізовано виділяти з Державного бюджету кошти на належну охорону музеїв.

Щодо небюджетних організацій, то їм вдатися до послуг державної служби охорони простіше (якщо є кошти на дорогі твори мистецтва, мають знайтися й для кваліфікованої охорони). До речі, за словами начальника управління ДСО в Закарпатській області Олександра Конюшка, на сьогодні на жодному з об’єктів, що стоять у них на сигналізації, пограбувань не було.

Проте цінні твори мистецтва зберігаються не тільки по музеях. Основоположники закарпатської школи живопису за життя щедро дарували свої роботи (приміром, Адальберт Ерделі за принесений джбанчик меду міг запропонувати гостеві вибрати будь-яку картину зі своєї майстерні), та й купити їх було простіше, отож чимало родин сьогодні мають за що переживати. Як убезпечитися цим людям?

Якщо коштів на охорону немає, правоохоронці радять щасливим власникам картин принаймні не надто афішувати їх наявність і не демонструвати стороннім особам. Рекомендується встановити міцні двері й заґратувати вікна на першому й останньому поверхах, а у разі від’їзду домовитися з родичами чи надійними сусідами, аби ті щовечора на певний час вмикали світло в помешканні й створювали ілюзію присутності господарів. Можливо, це збіг, але відому в області й за її межами народну артистку України, жительку Ужгорода, пограбували після того, як на одному з місцевих телеканалів вона давала інтерв’ю, і при цьому в кадр потрапила цінна картина. 79-річну жінку та її чоловіка зв’язали двоє у масках і винесли одну роботу Свалявчика й дві — Борецького. Тому краще перестрахуватися — береженого Бог береже.
Володимир Мартин, "Дзеркало тижня"
01 листопада 2008р.

Теги:

Коментарі

НОВИНИ: Культура

14:27
У Мукачеві пройде живописний пленер "Мукачівська весна-2020"
21:31
Поетичний онлайн-квартирник організувала Закарпатська обласна бібліотека імені Ф. Потушняка
10:01
/ 1
Бойківські вишиті сорочки представили в Ужгороді
14:28
В Ужгороді до Дня захисту дітей проводять онлайн-конкурс "Країна дитячих мрій"
12:16
/ 1
Українці Словаччини святкують цьогоріч День вишиванки онлайн
01:56
Закарпатський народний хор запрошує на артмоб з нагоди Всесвітнього Дня вишиванки
11:03
/ 1
Чендей-fest 2020 на Закарпатті перенесено на вересень
10:37
Закарпатські художники відзначили Міжнародний день музеїв виставкою картин без глядачів
02:37
Артисти Закарпатського хору зняли ролик до Дня вишиванки
17:57
В Ужгородському замку з нагоди Дня музеїв відкрили дві виставки
10:47
Закарпатська обласна книгозбірня влаштовує "Поетичний квартирник online"
09:25
Ужгородська школярка дебютувала "Порожніми коридорами"
11:43
Закарпатська обласна філармонія представила концертну програму онлайн до Дня Європи
13:28
/ 1
У мукачівському "Паланку" відкриють музей ливарства
12:08
До Дня музеїв скансен в Ужгороді оголосив конкурс "Своя сорочка ближче до тіла"
09:08
Мукачівський історичний музей відновив свою роботу
16:46
В обласному краєзнавчому музеї в Ужгороді запропонують оглянути народні музичні інструменти та артефакти середньовічної церкви
03:56
/ 5
В Ужгороді відбулася акція на підтримку представників креативних індустрій
11:13
На Закарпатті визначили переможців дитячо-юнацького конкурсу образотворчого мистецтва "Легенди Карпат"
11:03
Конкурс імені Ірлявського на Закарпатті цьогоріч відбуватиметься дистанційно
09:52
Талановитих дітей запрошують виступити разом із Закарпатським народним хором
15:29
В Ужгородському замку відкриють виставку знахідок з розкопок церкви Св. Юрія
22:23
Історичний музей у мукачівському замку "Паланок" відкриється для відвідувачів з 12 травня
09:48
/ 1
"Ерделівські читання" на Закарпатті перенесли з травня на жовтень
22:51
Ужгородка в Італії виставила на аукціон свою картину, аби допомогти лікарям
» Всі новини